Midsommar i Leksand

I sommar kan du vara med på världens största midsommarfirande när vi bjuder in till vårt omtalade firande i Gropen.

Midsommarfirande i Sammilsdalsgropen

Preliminärt program för 2024

Många härliga och kulturella evenemang och upplevelser kommer att hända i Leksand. Detta är ett preliminärt program som kan komma att ändras.

Torsdag 20 juni

18.00: Majstångsresning med spelmän, vid Carl Ohlson, norra brofästet.

Midsommarafton fredag 21 juni

16.00: Lilla majstångsresningen för barn och vuxna vid Leksands hembygdsgårdar vid kyrkan med Leksands folkdanslag.

19.00: Kyrkbåtar med spelmän, folkdansare, kyrkokören, blomstergirlanger och kransar till majstången ror nedför älven. Landstigning vid södra brofästet. Därefter kortege över bron, förbi Norsgatan mot Gropen.

19.45: Majstångsresning i Gropen. Medverkande: Andy and the Rockets, Leksands folkdanslag, Leksands spelmanslag, Kulturskolans spelmanslag och Leksands kyrkokör. Långdans och ringlekar med Anders Tull. Programmet teckentolkas.

21.30: Konsert i kyrkan.

22.00: Logdans, Leksands hembygdsgårdar. Medverkande: John & Sofie.

Sugen på ännu mer midsommar?

Spana in våra kortfilmer om firandet i Leksand som tillsammans ger dig den rätta midsommarkänslan. Filmerna är textade och teckenspråkstolkade.