Gymnasial lärlingsutbildning:
Barn- och fritidsprogrammet

Inriktning: Pedagogiskt och socialt arbete

Är du målinriktad och vill utveckla dig i ledarskap? Då har du en utbildning till barnskötare inom den gymnasiala lärlingsutbildningen som passar för dig.

Titta på filmen om Barn- och fritidsprogrammet, inriktning pedagogiskt och socialt arbete.

Få en bred erfarenhet av jobb med barn och unga

Lärlingsutbildningen ger dig en bred erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn och ungdomar i olika åldrar och med olika förutsättningar. Du gör din lärlingstid under tre år i förskolan, grundskolan, fritidshem och inom LSS. Med din gymnasieexamen som barnskötare kan du fortsätta till högskolan/universitetet för vidare studier till förskollärare eller grundskollärare eller andra utbildningar med människan i fokus.

Gymnasial lärlingsutbildning

Utbildningen bedrivs som gymnasial lärlingsutbildning. Som lärling gör du mer än halva din gymnasietid ute i yrkeslivet. Lärlingsutbildning är en annan form av gymnasiestudier och det kräver att du som lärling är målinriktad och motiverad för ditt valda yrke. De gymnasiegemensamma kurserna läser du på skolan två dagar i veckan och dina yrkeskurser gör du på din lärlingsplats tillsammans med din handledare och yrkeslärare tre dagar i veckan. Det bidrar till att du får goda yrkeskunskaper och växer in i ditt yrke. Många elever får erbjudande om anställning efter avslutade studier på sin lärlingsplats.

Utbildningen ger dig en yrkesexamen och grundläggande behörighet till högskola/universitet.

Lärlingsbidrag från CSN

Förutom ditt studiebidrag är du som lärling också berättigad till ett lärlingsbidrag från CSN som kompensation för luncher och resor under dina yrkesdagar.

Lärling kan inte kombineras med NIU-ishockey, baseboll/softboll eller LIU med idrottsutövning på skoltid.

Jobb efter utbildningen

När du är klar med din utbildning på Barn- och fritidsprogrammet så kan du arbeta som bland annat:

• Barnskötare
  • Pedagogisk elevassistent

Bra grund inför fortsatta studier

Vill du fortsätta att studera efter din utbildning så kommer här några förslag på yrken att vidareutbilda sig till:

• Förskollärare
  • Fritidsledare