Gymnasial lärlingsutbildning:
Hotell- och turismprogrammet

Efter Hotell- och turismprogrammet är hela världens hotell- och besöksnäringsarbetsplatser tillgängliga för dig.

Titta på filmen om Hotell- och turismprogrammet.

Utbildad ute på ett hotell

När du väljer hotell- och turismprogrammet blir du som lärling under de två första åren utbildad ute på ett hotell. Under år tre fortsätter du inom hotell, konferensanläggning eller ett aktivitetsföretag, beroende på vilken yrkesutgång du väljer. Du får lära dig att boka in och ta emot gäster i receptionens olika bokningssystem och vara ansiktet utåt i hotellreceptionen. Du får lära dig planera och genomföra olika typer av konferenser, möten, aktiviteter och event.
Du kommer även att få arbeta inom hotellets olika avdelningar inom både våningsservice och restaurang samt få kunskaper om drycker, alkoholservering och barteknik.

Gymnasial lärlingsutbildning

Som lärling gör du mer än halva din gymnasietid ute i yrkeslivet.
Lärlingsutbildning är en annan form av gymnasiestudier och det kräver att du som lärling är målinriktad och motiverad för ditt valda yrke.
De gymnasiegemensamma kurserna läser du på skolan två dagar i veckan och dina yrkeskurser gör du på din lärlingsplats tillsammans med din handledare och yrkeslärare tre dagar i veckan. Det bidrar till att du får goda yrkeskunskaper och växer in i ditt yrke. Många elever får erbjudande om anställning efter avslutade studier på sin lärlingsplats.

Utbildningen ger dig en yrkesexamen och grundläggande behörighet till högskola och universitet.

Lärlingsbidrag från CSN

Förutom ditt studiebidrag är du som lärling också berättigad till ett lärlingsbidrag från CSN som kompensation för luncher och resor under dina yrkesdagar.

Lärling kan inte kombineras med NIU-ishockey, baseboll/softboll eller LIU med idrottsutövning på skoltid.

Jobb efter utbildningen

När du är klar med din utbildning kan du arbeta som bland annat:

• Aktivitetsvärd
  • Bokningspersonal - Backoffice administratör
  • Frukostvärdinna
  • Konferens- och evenemangsvärd (mäss- och eventarenor)
  • Receptionist (hotell, camping, aktivitet- och företagsreceptioner)
  • Restaurangbiträde
Elever i en reception på ett hotell

Elever i receptionen på ett hotell.