Nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) Baseboll och softboll

Baseboll- och softbollakademin, eller bara Akademin, kallas vår nationellt godkända idrottsutbildning (NIU) på Leksands gymnasium för baseboll- och softbollspelare.

Titta på filmen om Nationellt godkänd idrottsutbildning, baseboll/softboll.

Kombinera din elitsatsning med studier

På Baseboll- och softbollakademin kan du kombinera din idrottssatsning med en fullständig gymnasieutbildning. I Leksand kan du välja vilket program du vill förutom gymnasial lärlingsutbildning.

Tränings- och tävlingsupplägget är utformat så att varje elev på Akademin förbereds för en fortsatt idrottssatsning som elitspelare i Sverige eller internationellt.

Det är Svenska baseboll- och softbollförbundet (SBSF), Leksands kommun och Leksands gymnasium som tar ett gemensamt ansvar för att hjälpa alla talangfulla spelare att kombinera elitsatsningen med sina gymnasiestudier.

Många fortsätter på college i USA

Akademin ger elever möjlighet att fortsätta kombinera sin elitsatsning med studier på college i USA. Från starten 2006 till augusti 2018 har nästan hälften av Akademins elever som tagit examen från Leksands gymnasium provat på collegelivet i USA.

Tränare med stor erfarenhet och kunskap

Akademin har flera kompetenta ledare, några av de bästa i landet. De har internationell erfarenhet både som spelare och ledare och erfarenhet som ungdoms-, junior- och seniorledare för både klubblag och landslag. Utöver det förekommer gästtränare under olika perioder med specifika kunskaper inom idrotten.

Med sitt stora internationella kontaktnät främjar ledarna både den dagliga verksamheten och elevens fortsatta satsning efter gymnasiet.

Ansökan och mer information

Ansökan till Baseboll- och softbollakademin görs på Akademins webbplats medan ansökan till programval på Leksands gymnasium görs via gymnasieantagningen i din hemkommun.

Basebollspelare som kastar sig efter bollen

Akademin har funnits på Leksands gymnasium sedan augusti 2006. Läsåren 2011–2017 var Akademin riksidrottsgymnasium (RIG). Från och med hösten 2018 är Akademin en NIU–utbildning (Nationellt godkänd idrottsutbildning).

Under perioden 2011-2017 tog 77 elever examen från RIG i Leksand.

• 41 procent av basebolleleverna har spelat i svenska herrlandslaget
  • 44 procent av softbolleleverna har spelat i svenska damlandslaget