Skola och förskola

Läs om våra skolor och förskolor, fritids och övriga utbildningar.

Elev pluggar vid skolbänken
vektor_wave

Förskolans uppdrag är att lägga grunden för ett livslångt lärande. Omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet i vår pedagogik.

I Leksands kommun finns sju kommunala grundskolor och två fristående grundskolor. Här informerar vi om vad som gäller på de kommunala grundskolorna.

Hos oss kan du lära dig spela instrument, sjunga, dansa och agera på scenen! Hos oss kan du få fantastiska upplevelser!

Välkommen till Leksands gymnasium! Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmar.

Det finns många studiemöjligheter för vuxna. Vi erbjuder både enstaka kurser och sammanhängande utbildningar på grundläggande och gymnasial nivå.

Leksands kommun har tecknat en kollektiv olycksfallsförsäkring hos Protector Försäkring.

Här kan du läsa om vilka lärplattformar vi använder oss av i Leksands kommun.

Barnen i förskolan, grundskolan och på gymnasiet erbjuds samma meny. Du kan ta del av menyn här på webben, eller via gratisappen Skolmaten. Vi erbjuder också anpassad mat – specialkost – vid behov.

Samverkan mellan skola och arbetsliv fyller en viktig funktion för eleverna i Leksand.