Boka sporthall och idrottsanläggning

Du kan boka träningstider i sporthallar och idrottsanläggningar säsongsvis eller vid enstaka tillfällen.

Så här gör du för att boka!

Välj mellan att boka ett enstaka tillfälle eller en hel säsong. Följ sedan anvisningarna i respektive e-tjänst.

Bokningsbara tider är:

• vardagar klockan 16.00–22.00
  • lördagar och söndagar klockan 8.00–22.00.

Önskar du göra en bokning för en hel säsong fyller du i vårt webbformulär ovan. Ansökan ska vara oss tillhanda senast den 31 maj för bokningar som gäller nästkommande säsong.

Abonnemangen för säsongen 2024/2025 avser perioden 2024-08-19 till 2025-06-01 med stängt för juluppehåll under tiden 2024-12-23 till 2025-01-06.

Tag (nyckel)

Tag till bokad lokal kvitteras ut på Fritidskontoret, Kommunhuset, Torget 5. Vi har öppet måndag-fredag kl 8-16 (lunchstängt kl 12-13).

Tag till Leksandshallen kvitteras ut på Leksandshallen. Tag ska återlämnas så snart abonnemanget har upphört.

Observera! De taggar ni har från föregående säsong är avaktiverade och
behöver aktiveras igen för att fungera. Meddela oss vilket/vilka nummer
det gäller.

Kontakta Fritidsavdelningen

Kontakta fritidsavdelningen för frågor om bokning eller för att hämta nyckel.

För bokning av andra lokaler i en skola än gymnastiksalar kontaktas respektive skola.

Taxor och regler för bokning

Här hittar du information om vad det kostar att hyra en fotbollsplan eller annan anläggning. Föreningar i Leksands kommun betalar en lägre kostnad.

Kostnad för fotbollsplaner/konstgräs, friidrottsanläggning och sporthall/gymnastiksal är 150 kr per timme för föreningar i Leksands kommun.

För övriga som inte tillhör en förening i Leksands kommun gäller följande kostnader:

Fotbollsplan, friidrottsanläggning och sporthall, 495 kr
Konstgräs 500 kr
Gymnastiksal 270 kr

Här kan du ta del av fritidsavdelningens hyrestaxor Pdf, 56 kB.

För att god ordning ska kunna upprätthållas är det ett krav att alla ledare får information om vilka regler som gäller. Det ska alltid finnas en ledare kvar till dess att sista deltagaren lämnat lokalen. Ledarens uppgift är att kolla att allt material är återställt till sin rätta plats samt att se till att lokaler och omklädningsrum är grovstädade.

Viktigt är att inga nödutgångar är blockerade under pågående verksamhet samt att alla är informerade om var släckutrustning finns.
Vid händelse av brand ska lokalerna utrymmas och släckning påbörjas.

Bland ordningsreglerna ska nedanstående punkter särskilt beaktas:

• abonnemangstiden får inte överlåtas till annan och det är viktigt att alla lämnar lokalen på utsatt tid så att nästa gäst får tillgång till lokalen.
  • vid särskilda arrangemang kan abonnemanget brytas
  • hyresgästen ska själv alltid grovstäda efter sig
  • dörrar får inte stå uppställda under träningstiden, tjuvar och kylan kan ställa till problem
  • se till att alla fönster och dörrar är stängda när ni lämnar lokalen
  • utrymningsvägar får aldrig vara blockerade
  • ta reda på var släckutrustning finns och att du/ni kan hantera den
    lokalen får inte ta in fler personer än den är godkänd för
  • du som går sist är alltid ansvarig för att dessa punkter uppfylls

Förening/privatperson som inte uppfyller dessa krav kan komma att fråntas bokad tid!

Här kan du ta del av regler för bokning av sporthall/gymnastikhallar säsongen 2024/2025 Pdf, 185 kB, öppnas i nytt fönster.

Siljansvallen

Löparbanor på Siljansvallen

På friidrottsanläggningen finns sex löparbanor av allväderstyp, två längdhoppsgropar, två höjdhopps- och en stavhoppsställning samt en kulring. Servicebyggnaden innehåller åtta omklädningsrum samt en samlingssal med plats för cirka 30 personer.

Insjöns idrottsplats

Utegym på Insjöns idrottsplats

Friidrottsanläggningen erbjuder grusbanor för löpning och längdhoppsgrop. Servicebyggnaden innehåller fyra omklädningsrum.

Leksandshallen

Bild på Leksandshallen tagen från Rättviksvägen.

Leksandshallen

A-hallen

Sporthall med läktare, musikanläggning och sex stycken omklädningsrum samt en mobil läktare.

B-hallen

Sporthall med läktare, musikanläggning och fem stycken omklädningsrum.

Mått 38 x 19 meter.

Gymnastiksal, Gamla gymnastiken, Kyrkallén

Bild på gamla gymnastiksalen

Gamla gymnastiken, Kyrkallén. Foto: Kristoffer Ärnbäck, Dalarnas museum

Mått 16 x 9 meter.

Gymnastiksal Gärde skola

Bild på Gärde skola

Gärde skola

Mått 16 x 8 meter.

Gymnastiksal Siljansnäs skola

Siljansnäs skola

Mått 15,8 x 9,8 meter.

Gymnastiksal Ullvi skola

Ullvi skola

Mått 17 x 8 meter.

Gymnastiksal Åkerö skola

Åkerö skola

Mindre gymnastiksal med fyra omklädningsrum.

Mått 20 x 20 meter.

Insjöns sporthall

Sporthall med fyra omklädningsrum och musikanläggning.

Mått 38 x 19 meter.