Våld och hot

Lever du i en situation där det förekommer kränkningar, hot eller våld? Det kan handla om fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld, men även att du känner dig tvingad till någonting du inte vill.

Förekommer våld i din närhet har du rätt till stöd och hjälp

Här hittar du information om olika typer av hot och våld, samt var du kan vända dig vid behov av stöd. Du får även information om hur du kan dölja dina besök på vår, och andra hemsidor.

Stöd, hjälp och rådgivning

Du kan kontakta socialtjänsten eller polisen för att få stöd och hjälp. Dit kan du också vända dig för rådgivning om det förekommer våld i din närhet. Är situationen akut, ring alltid 112.

Numret i menyn till höger kan du ringa anonymt, och det syns inte på telefonräkningen. Vid behov av kontakt utöver telefontiderna, ring kommunens växel och tala om ditt ärende så hänvisar de dig rätt. Vid behov av kontakt utanför kontorstid kan du kontakta socialjouren (telefon 112).

Anmäl direkt om barn är inblandade

Om du misstänker att ett barn blivit utsatt för ett brott bör du genast anmäla detta till socialtjänsten. Tänk på att även barn som bevittnar våld mellan närstående räknas som brottsoffer och har rätt till stöd från socialtjänsten.

Våld i nära relationer

Med våld i nära relationer menas brott där den som utsätts är, eller har varit gift, sambo, särbo eller har barn med förövaren. Det kan också vara att man utsätts för brott av föräldrar, syskon eller andra släktingar.

Fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld

Brotten kan till exempel bestå av fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld. Som brott räknas också situationer där den ena parten tvingar eller hotar den andra, stänger in eller befinner sig hemma hos den andra utan lov.

Många drabbade stannar i relationen

Många som blir utsatta för brott av sin partner lever ändå kvar i relationen under lång tid. Att man väljer att stanna kvar kan ha flera förklaringar. Det är också vanligt att den som är utsatt själv bagatelliserar våldet och "viftar bort" det man utsätts för.

Kontakta oss

Lever du i en relation eller en familj där våld förekommer? Är du eller någon närstående utsatt för våld i nära relation? Utövar du våld mot någon? För rådgivning och stöd är du välkommen att kontakta socialtjänsten eller polisen.

Är situationen akut, ring alltid 112.

Socialkontoret

Telefon: 0247-801 83 (för tillfället kopplas detta nummer direkt till kommunens kundtjänst, 0247-800 00)

Fax: 0247-100 45
E-postadress: socialkontoret@leksand.se
Besöksadress: Hagagatan 8
Postadress: 793 30 Leksand

Terrafem är Sveriges enda rikstäckande jourtelefon för kvinnor med utländsk härkomst. Om du är utsatt för hot och/eller våld kan du här få stöd och råd på över 40 olika språk.

Terrafem is an organisation working for women who are victims of violence and/or threats. If you call Terrafem you can get help in 40 different languages.

Kvinnofridslinjen är en nationell stödtelefon för dig som utsätts för hot och/eller våld. Vi har öppet dygnet runt och du ringer oss gratis oavsett var du bor. Ditt samtal syns inte på telefonräkningen. Vi erbjuder tolkservice på de flesta språk som pratas i Sverige. Kvinnofridslinjen drivs av Nationellt centrum för kvinnofrids kliniska enhet vid Akademiska sjukhuset på uppdrag av regeringen.

Telefonnummer: 020-50 50 50

Hemsida: Kvinnofridslinjen Länk till annan webbplats.

Sexuella övergrepp används ofta som namn på handlingar där någon kränker en annan person på ett sexuellt sätt. Enligt svensk lag heter dessa handlingar sexualbrott.

1177 på webben: 1177 våld och övergrepp Länk till annan webbplats.

• Hit kan du vända dig om du är rädd, hotad, kontrollerad, isolerad eller utsatt för andra våldsamma handlingar. Kvinnomisshandel, fysisk eller psykiskt kan drabba vem som helst i alla samhällsskikt. Skulden är inte din och du är inte ensam.

Storasyster erbjuder stöd till dig som blivit utsatt för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp. Vi finns här för dig och lyssnar gärna. Du kan alltid vara anonym och vi har tystnadslöfte. Till oss kan du som är 13 år och uppåt vända dig oavsett könsidentitet.

Hemsida: https://storasyster.org/ Länk till annan webbplats.

Hemsida: https://storasyster.org/ Länk till annan webbplats.