Grundläggande vuxenutbildning

Den grundläggande vuxenutbildningen motsvarar grundskolans årskurs fyra till och med nio. Den ger en allmän kompetens för samhällsliv och fortsatta studier.

Ansök till vuxenutbildningen här!

Ansök här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du behöver Bank-ID för att kunna logga in.

Lärare skrattar tillsammans med två elever

Vad innebär grundläggande vuxenutbildning?

Grundläggande vuxenutbildning står öppen för alla som har kortare utbildning än nio år, utbildning från ett annat land eller som har gått ut grundskolan utan att ha tillräckliga kunskaper för att läsa gymnasiekurser.

Vi kan erbjuda svenska, svenska som andraspråk, matematik, engelska och samhällskunskap som skolförlagd undervisning eller som undervisning med flexibelt studieupplägg.

För den elev som så önskar erbjuds stöd i svenska, matematik, engelska och samhällskunskap via vår Studieverkstad.

Du får börja studera från och med 1 juli det år du fyller 20 år.

Undervisningen är kostnadsfri.

Nästa kursstart

Nästa kursstart: 27 maj 2024
Ansökan öppnar: 20 mars
Ansökan stänger: 5 maj

Ansöker du senare kan du bli antagen i mån av plats.

VÄLKOMMEN med din ansökan!

Kursstarter 2024:

• 27 maj
  • 19 augusti
  • 28 oktober

Dessa kurser kan du studera hos oss som skolförlagd undervisning eller med flexibelt studieupplägg:

• Svenska delkurs 1 - 4, totalt 700 poäng:
    Delkurs 2: 200 poäng
    Delkurs 4: 200 poäng

• Svenska som andraspråk delkurs 1 - 4, totalt 700 poäng:
    Delkurs 2: 200 poäng
    Delkurs 4: 200 poäng
  • Engelska delkurs 1 - 4, totalt 600 poäng:
    Delkurs 2: 100 poäng
    Delkurs 4: 200 poäng
  • Matematik delkurs 1 - 4, totalt 600 poäng:
    Delkurs 2: 100 poäng
    Delkurs 4: 200 poäng

• Samhällskunskap totalt 150 poäng.

Olika sätt att studera

Du bestämmer själv om du vill välja samma studieform för alla dina kurser, eller om du vill variera. Distansundervisning på NTI-skolan erbjuds dock enbart för de kurser vi inte själva tillhandahåller.

Grundläggande kurser kan du studera på tre olika sätt:

- Skolförlagd undervisning

Skolförlagd undervisning innebär schemalagd undervisning två till fem lektionstillfällen i veckan per kurs. Det innebär att du även behöver studera självständigt, utanför dina schemalagda lektioner.

Skolförlagd undervisning är förlagd på Vuxenutbildningen, Fiskgatan 7 och Alléskolan, Kyrkallén 7 i Leksand samt i Vuxenutbildningens lokaler på Stiernhööksgymnasiet, Tunet, Masvägen 15 i Rättvik.

- Undervisning med flexibelt studieupplägg

Undervisning med flexibelt studieupplägg innebär studier både på plats i klassrum och på distans via TEAMS. Obligatoriska träffar förekommer och individuell planering görs tillsammans med din lärare.

- Distansundervisning

Distansundervisning innebär IT-baserad utbildning via en lärplattform. För att läsa på distans behöver du ha tillgång till en dator med Internetuppkoppling, webbkamera och hörlurar med mikrofon. Det här alternativet erbjuds enbart för de kurser vi inte själva tillhandahåller.

Nedanstående kurser på grundskolenivå finns endast som distansutbildning och är helt webbaserade via NTI-skolan:

• Biologi totalt 150 poäng
  • Fysik totalt 150 poäng
  • Geografi totalt 150 poäng
  • Grundskolekurs inom naturorienterande ämnen, inledande kurs 100 poäng
  • Grundskolekurs inom naturorienterande ämnen, fortsättningskurs 200 poäng
  • Grundskolekurs inom samhällsorienterande ämnen, inledande kurs 100 poäng
  • Grundskolekurs inom samhällsorienterande ämnen, fortsättningskurs 200 poäng
  • Historia totalt 150 poäng
  • Kemi totalt 150 poäng
  • Religionskunskap totalt 150 poäng

I alla kurser har du en webblärare som rättar och ger omdömen om dina inskickade uppgifter. Varje kurs avslutas med en webbaserad muntlig examination mellan dig och din webblärare.

Matteläraren tipsar!

Här hittar du massa bra videogenomgångar, uppgifter samt tidigare nationella prov i matematik.

Ansökan

Välkommen att ansöka via vår webbansökan! (Du hittar den högst upp på den här sidan.)
Observera! Tänk på att du även ska bifoga betyg för att din ansökan ska vara komplett.

Hur lång tid tar kurserna?

Det beror på i vilken takt du studerar och hur många poäng kurserna är på. Heltidsstudier motsvarar studietakt på 100%.

Kurser på 100 poäng

• 100% = 5 veckor
  • 50% = 10 veckor
  • 25% = 20 veckor

Betyg

När du fullföljt alla kurser i din studieplan skickar du ett mejl till oss för att begära ut dina betyg.

Studieekonomi

Utbildningar och kurser är CSN-berättigade på grundläggande nivå och du kan göra din ansökan direkt på CSN:s hemsida. Det enda du behöver är en e-legitimation.

CSN - kursändringar

Om du har studiemedel måste du tänka på att alla ändringar i din studieplan kan påverka ditt studiemedel, så kom ihåg att alltid anmäla eventuella ändringar. Detta gör du på CSN:s hemsida.

IT-stöd - Microsoft Office och Teams

När du studerar på Vuxenutbildningen Leksand-Rättvik ingår en kostnadsfri licens för Microsoft Office, inklusive Microsoft Teams. Detta programpaket är det vi använder oss av på våra utbildningar.

Här finns information om hur du hämtar Teams till din dator Pdf, 197 kB, öppnas i nytt fönster.

Behöver du hjälp med installation och inloggning på din dator eller en kortare genomgång av de vanligaste funktionerna så kan du kontakta jakob.wilhelmsson@leksand.se.

Behöver du endast inloggningsuppgifter kan du kontakta Vuxenutbildningen Leksand-Rättvik.

Kontakta eller besök oss gärna!

Receptionens öppettider:

• Måndag 12.30-16